Information för deltagare

I det här avsnittet har vi samlat all praktisk information som alla deltagare av Peters trail behöver känna till.

  • Här finns preliminära resultat

  • Bilder - av Alex Zauner
    (Bilderna får användas för privat bruk. Ange “Foto: Alex Zauner”. Tagga @alex_zauner vid användning i sociala medier.)

  • Bilder - av Petra Sollén
    (Bilderna får användas för privat bruk. Ange “Foto: Petra Sollén”. Tagga @
    running__petra vid användning i sociala medier)

  • Drönarfilmer - av Andreas Paulsson (det kommer snart fler filmer!)
    (Filmerna får användas för privat bruk. Ange “Foto: Andreas Paulsson” i anslutning. Tagga @fotografandreaspaulsson vid användning i sociala medier)

Säkerhet och medicinsk assistans
Medicinsk hjälp finns att få vid IKHP-stugan, som också är starten för 52 km samt stafetten. Det kommer också att finnas första hjälpen-utrustning vid samtliga servicestationer längs banan. För akut hjälp, kontakta SOS larmcentralen direkt på telefonnummer 112. Telefonnummer till Peters trail tävlingsledning är +46(0)766-36 47 21. Vägvakter kommer att finnas utmed banan för att göra bilister uppmärksamma på att det finns löpare på vägen och underlätta vägpassager. Det är dock alltid löparens eget ansvar att följa trafikregler. Spring på vänster sida vid väglöpning.

GPX-filer
Officiella GPX-filer för respektive distans finns här nedan.
GPX-fil för 104 km
GPX-fil för 52 km och stafett
GPX-fil måste laddas ner till antingen klocka eller telefon, se mer under obligatorisk utrustning nedan.

Nummerlappar
Nummerlappar kommer att finnas tillgängliga för samtliga deltagare vid startområdet i Ryd för 104 km och vid IKHP-stugan i Huskvarna för 52 km samt stafetten. Dessa finns tillgängliga 90 minuter före respektive start. Nummerlappar ska bäras fullt synliga på bröstet under hela loppet. Det går också bra att använda nummerlappsbälte med nummerlappen väl synlig framifrån.

Självförsörjning
Peters trail är ett lopp där löparna är självförsörjande till den grad att de förväntas att själva ha med sig tillräckligt med utrustning, energi och vätska mellan servicestationer. Löparna förväntas också vara förberedda på att hantera skiftande väderomslag och ta hand om sig själva i olika situationer som kan uppstå. Detta innebär att deltagarna måste ha med sig all obligatorisk utrustning under hela loppet i en ryggsäck eller väst och kan inte byta ut denna under loppets gång. Tävlingsledningen har rätten att när som helt under loppet verifiera att en löpare har all den obligatorisk utrustning som är upptagen under stycket “Obligatorisk utrustning”. Undlåtenhet från deltagare att bära obligatorisk utrustning kan medföra diskvalificering från loppet.

Personlig assistans och medlöpning, så kallad pacing, är inte tillåtet. Detsamma gäller medlöpare. Att springa med djur är dock tillåtet, men detta sker helt på ägarens ansvar att säkerhets- och trafikregler uppfylls. Tävlingsorganisationen är inte ansvarig för skador eller olyckor som uppstår.

Utrustning
Ultralöpning är något helt annat än löpning. Därför är det viktigt att varje löpare bär med sig all den utrustning som listas i avsnittet “Obligatorisk utrustning” för att säkerhet genom hela loppet ska kunna uppfyllas. Löpare som inte har med sig den utrustning som krävs kan bli diskvalificerade av tävlingsledningen.

Notera att det är fritt fram för löpare att ha med sig utrustning som inte är upptagen som obligatorisk. Den obligatoriska utrustningen får inte bytas ut eller lämnas vid en servicestation utan måste medtagas under hela loppet.

Stavar är tillåtet att använda. Löpare som väljer att använda stavar måste dock ha med sig dessa under hela loppet - från start till mål. Det är en rekommendation att ha med sig en powerbank med sladd för att snabbt kunna ladda en urladdad klocka eller mobil.

Obligatorisk utrustning

Peters Trail 104 km

  • Ryggsäck eller väst att ha obligatorisk utrustning i

  • Telefon eller klocka med samtalsfunktion med fulladdat batteri och tävlingsledningens telefonnummer (+46(0)766-36 47 21) inlagt

  • GPX-fil med bansträckningen nedladdad till antingen telefon eller klocka

  • Behållare för vätska med kapacitet för minst 1 liter. (Handhållen är godkänd)

  • Pannlampa med fulladdat batteri (Minst 200 lumen rekommenderas)

  • Extra fulladdat batteri till pannlampa alternativt extra pannlampa (nödpannlampa)

  • Mugg för att dricka i vid servicestationerna. (För att minimera mängden avfall kommer det inte att finnas några engångsmuggar vid servicestationerna.)

  • Överlevnadsfilt minimum 140 x 200 cm

  • Visselpipa

  • Första hjälpen-förband bestående av kompress och sårtvätt

  • Mat vid start (Gels, bars, nötter, snacks eller liknande)

  • Regnjacka

Peters trail 52 km

  • Ryggsäck eller väst att ha obligatorisk utrustning i

  • Telefon eller klocka med samtalsfunktion med fulladdat batteri och tävlingsledningens telefonnummer (+46(0)766-36 47 21) inlagt

  • GPX-fil med bansträckningen nedladdad till antingen telefon eller klocka

  • Behållare för vätska med kapacitet för minst 1 liter. (Handhållen är godkänd)

  • Pannlampa med fulladdat batteri (Minst 200 lumen rekommenderas)

  • Mugg för att dricka i vid servicestationerna. (För att minimera mängden avfall kommer det inte att finnas några engångsmuggar vid servicestationerna.)

  • Överlevnadsfilt minimum 140 x 200 cm

  • Visselpipa

  • Första hjälpen-förband bestående av kompress och sårtvätt

  • Mat vid start (Gels, bars, nötter, snacks eller liknande)

  • Regnjacka

Peters trail stafett 52 km

  • Telefon eller klocka med samtalsfunktion med fulladdat batteri och tävlingsledningens telefonnummer (+46(0)766-36 47 21) inlagt

  • GPX-fil med bansträckningen nedladdad till antingen telefon eller klocka

  • Tänk på att pannlampa kan behövas på sista sträckan beroende på hur snabbt laget tar sig fram

Dropbags
Löpare som är anmälda till 104 km har möjlighet att lämna en dropbag innan starten i Ryd kl. 08.00. Denna dropbag kommer att transporteras av tävlingsorganisationen till servicestation IKHP vid kilometer 52. Dropbagen är ett utmärkt sätt att kunna få tillgång till och fylla på med egen energi i form av mat och dryck, byta kläder och få tillgång till andra personliga material som löpare önskar.

Löpare på både 52 km och 104 km har dessutom möjlighet att lämna en målväska som transporteras och är tillgänglig vid målområdet. Väskan lämnas vid starten i Ryd för 104 km och vid starten i IKHP för 52 km.

Även stafettlöpare kan vid starten i IKHP lämna en väska som finns tillgänglig i målområdet. Notera dock att det är inte möjligt att lämna väskor för transport till målområdet vid stafettväxlingarna. Samtliga målväskor och dropbags kommer att finnas tillgängliga vid målet i Gränna från klockan 17.00.

Skjuts till start
Vi erbjuder skjuts från målet i Gränna till starten i Ryd för 104 km samt IKHP-stugan på Huskvarnaberget för 52 km och stafetten. På så sätt kan ni lämna bilen vid målet och ha tillgång till alla era saker och ombyteskläder när ni kommer fram. Bussen kostar 150 kronor och beställs i samband med anmälan. (Det går också att beställa i efterhand till och med två veckor innan start och i mån av plats).

För löpare på 104 km avgår bussen från Gränna kl. 06.30 och ankommer vid starten i Ryd kl. 07.15.

För löpare på 52 km och stafett avgår buss från Gränna kl. 10.15 och ankommer vid starten på Huksvarnaberget IKHP kl. 10.45.

Servicestationer
Totalt finns det åtta servicestationer för 104 km och fyra för 52 km. Servicestation nummer fem till och med åtta är tillika växling för stafetten. Servicestationerna är uppdelade på tre nivåer. En sammanställning över samtliga servicestationer ses nedan. Målet i Gränna kommer också att erbjuda nivå 3 med dryck och förtäring för samtliga löpare.

Det är inte tillåtet att ta emot service utanför någon av de åtta servicestationerna.

Energidryck kommer att erbjudas från Moonvalley på 104 km station nummer ett och två. Övriga stationer kommer att erbjuda energidryck från Umara. Blandning sker enligt tillverkarens rekommendation.

Nivå 1

  • Vatten, coca cola och sportdryck

  • Frukt och chips

Nivå 2

  • Vatten, coca cola och sportdryck

  • Frukt och chips

  • Hembakat, smörgås

Nivå 3

  • Vatten, coca cola och sportdryck

  • Frukt och chips

  • Hembakat, smörgås

  • Kaffe

  • Varm mat

——-

Servicestationer, nivåer och sträckor för 104 km
Start: Ryds skola
0 km

Station 1: Skinnarebo golfklubb - Nivå 1
14,3 km - 14,3 km totalt

Station 2: Spånhults herrgård - Nivå 2
13,4 km - 27,7 km totalt

Station 3: A6 golfbana - Nivå 1
13,4 km - 41,1 km totalt

Station 4: IKHP-stugan - Nivå 3
10,2 km - 51,3 km totalt
(cut off kl. 16.30)

Station 5: Hjälmstorp - Nivå 1
8,4 km - 59,7 km totalt

Station 6: Hulsingstorp - Nivå 2
12,2 km - 71,9 km totalt

Station 7: Bunn - Nivå 3
11,9 km - 83,8 km totalt
(cut off kl. 22.30)

Station 8: Reaby - Nivå 2
8,0 km - 91,8 km totalt

Mål: GBOK-stugan Gränna - Nivå 3
11,8 km - 103,6 km totalt

————

Servicestationer, nivåer och sträckor för 52 km och stafett
Start: IKHP-stugan
0 km

Station 1: Hjälmstorp - Nivå 1
8,4 km - 8,4 km totalt

Station 2: Hulsingstorp - Nivå 2
12,2 km - 20,6 km totalt

Station 3: Bunn - Nivå 3
11,9 km - 32,5 km totalt

Station 4: Reaby - Nivå 2
8,0 km - 40,5 km totalt

Mål: GBOK-stugan Gränna - Nivå 3
11,8 km - 52,3 km totalt

——-

Banmarkeringar
För 104 km från start (förutom första 3,5 kilometerna fram till ledens start som är snitslade) och fram till IKHP-stugan följer banan Södra Vätterleden. Från och med IKHP-stugan och starten för 52 km och stafetten kommer banan att följa John Bauerleden. Markeringar för dessa bägge leder kommer att vara orange. Utöver dessa ledmarkeringar kommer orange snitslar att sättas upp för extra tydlighet vid vägskäl och liknande. Mot slutet av banan kommer reflexer att sättas upp som stöd efter mörkrets inbrott.

Även om det finns ledmarkeringar och snitslar är det ändå varje löpares eget ansvar att navigera rätt. Obligatorisk utrustning är att ladda ned GPX-fil till klocka eller telefon, där rekommendationen är att ha GPX-filen i en löparklocka.

Utgå från tävlingen
Om deltagare tvingas utgå från tävlingen (gäller både 104 km, 52 km och stafetten) måste detta meddelas till tävlingsorganisationen. Detta kan göras antingen via telefon eller vid en servicestation.

Cut off
Deltagare för 104 km har cut off-tider som innebär att man måste ha lämnat servicestationen IKHP senast 16.30 och servicestationen Bunn senast 22.30 för att få vara kvar i tävlingen. Maxtiden är 20 h vilket innebär att målet stänger kl. 04.00. Notera att för 52 km och stafetten är maxtiden 10 h och där gäller sista målgång kl. 22.00.

Priser
Priser kommer att tilldelas de tre främsta damerna och herrarna för 104 km och 52 km samt till det segrande stafettlaget.

Omklädning
Det finns möjlighet till omklädning vid IKHP samt målet vid Grännastugan. Vid målet finns också viss möjlighet till dusch.

Boende
Det finns flera hotell, vandrarhem och campingplatser i närheten av både målet i Gränna och starten vid IKHP för 52 km och stafetten. Det går även att slå upp tält i målområdet från och med fredagen (tänk på att bussen för dem som bokat detta avgår från målet i Gränna till starten vid Ryds skola respektive IKHP-stugan i Huskvarna). För er som tänker tälta vid målområdet, hör gärna av er till tävlingsorganisationen via info@peterstrail.se så kommer vi att kunna planera logistiken på bästa sätt.

Huskvarna Stadshotell är ett finfint familjehotell i Huskvarna och med koden PT2024 erhåller ni 15% rabatt under helgen för Peters trail (giltigt från torsdag den 16 maj till måndag den 20 maj). Från Huskvarna Stadshotell är det 2,4 km till starten på IKHP-stugan för 52 km och stafetten.

All bokning sker direkt till Huskvarna Stadshotell och med fördel på info@huskvarnastadshotell.se Se mer information på https://huskvarnastadshotell.se/